Zakrojona na wielką skalę modernizacja mostu kolejowego w Gorzowie
W mieście Gorzów Wielkopolski ma miejsce gruntowna przemiana infrastruktury kolejowej. Obecny most kolejowy na Warcie przewidziany jest do rozbiórki, a na jego miejscu powstanie nowoczesna przeprawa zintegrowana z kładką dla pieszych i rowerzystów. Planowane koszty budowy kładki szacuje się na sumę 13 milionów złotych. Projekt uwzględnia także specjalne udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, a także bezpośrednie ścieżki komunikacyjne prowadzące do peronów dworca kolejowego. Przewiduje się, że cała inwestycja zostanie zakończona w 2027 roku.
We wrześniu, Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, ogłosił plany budowy nowego mostu kolejowego na Warcie w Gorzowie. Nowa konstrukcja ma zastąpić obecny stalowy most przy ulicy Fabrycznej. Pierwotne plany zakładały oddanie nowego mostu do użytku na koniec 2026 roku, jednak obecnie wiadomo, że ten harmonogram nie zostanie zachowany.
Jarosław Porwich, radny miejski, zdecydował się napisać interpelację dotyczącą planowanej budowy. Zwrócił szczególną uwagę na estetyczny aspekt nowego mostu, sugerując podświetlenie jego łuków, które mogłoby dodatkowo podkreślić charakter miasta. Radny Porwich z Prawa i Sprawiedliwości pytał o szczegóły umowy z PKP PLK oraz Ministerstwem Infrastruktury, a także o szacunkowe koszty realizacji projektu i źródła finansowania.
Kładka dla pieszych i rowerzystów miała początkowo być częścią projektu „Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód”, finansowanego z programu Kolej Plus. Została uwzględniona w dokumentacji projektowej w 2021 roku. Jednak zmiany w planach PKP PLK dotyczące przebudowy mostów kolejowych na linii 367 Zbąszynek – Gorzów spowodowały modyfikacje pierwotnej koncepcji.
W ramach ścisłej współpracy między miastem a PKP PLK w 2024 roku, udało się zintegrować budowę kładki pieszo-rowerowej z modernizacją linii kolejowej nr 367 na terenie Gorzowa Wielkopolskiego. Współpraca ta zaowocowała również wypracowaniem rozwiązania, które pozwoli na bezpośredni dostęp do peronów dworca z nowo powstałej kładki. Planowane są również odpowiednie pochylnie dla osób z ograniczoną mobilnością.
Nowa kładka zostanie zbudowana na specjalnych podporach, które będą integralną częścią nowego mostu. Kładka zostanie zaprojektowana tak, aby była dostępna dla osób o ograniczonej mobilności, a także prowadziła bezpośrednio do peronów i przejścia podziemnego dworca w Gorzowie.
Po zakończeniu budowy kładki pieszo-rowerowej, nastąpi podpisanie umowy pomiędzy PKP PLK i władzami miasta Gorzowa, na mocy której miasto zobowiąże się do utrzymania kładki. Koszt samej budowy kładki szacowany jest na około 13 milionów złotych, które mają być pokryte przez PKP PLK. Ostateczny termin oddania kładki do użytkowania planowany jest na połowę 2027 roku.