Reforma transportu publicznego w województwie lubuskim: plany na stworzenie własnej spółki kolejowo-autobusowej

Reforma transportu publicznego w województwie lubuskim: plany na stworzenie własnej spółki kolejowo-autobusowej

Województwo lubuskie ma ambitne plany dotyczące przyszłości lokalnego transportu publicznego. W najbliższych planach jest utworzenie własnej spółki, która operowałaby zarówno w zakresie komunikacji kolejowej, jak i autobusowej. Koncepcja ta ma za zadanie zacząć przynosić konkretnych pasażerów już w 2027 roku, co zostało ujawnione na łamach branżowego serwisu rynek-kolejowy. W międzyczasie, do roku 2027, województwo zamierza skupić siły na współpracy z Kolejami Dolnośląskimi oraz Wielkopolskimi, celem usprawnienia obsługi głównych tras, takich jak linia kolejowa nr 203, będąca kluczowym połączeniem dla mieszkańców Gorzowa Wielkopolskiego i okolic.

Sebastian Ciemnoczołowski, wicemarszałek województwa lubuskiego, otwarcie krytykuje dotychczasowego operatora – Polregio. Jako argument podaje długie lata doświadczania słabej jakości oferowanych usług, co skłoniło władze regionu do rozpoczęcia poszukiwania nowych rozwiązań. Ciemnoczołowski zapowiedział w rozmowie z Jakubem Röslerem z portalu rynek-kolejowy dwutorowe działania: tymczasową współpracę z innymi jednostkami – zarówno prywatnymi, jak i samorządowymi – oraz długofalowe plany na stworzenie własnej spółki. Rozmowy na temat współpracy z Kolejami Dolnośląskimi i Wielkopolskimi są już w toku.

Od grudnia zeszłego roku trasa Zielona Góra – Wrocław zostaje obsługiwana przez Koleje Dolnośląskie. Podobne zmiany są zaplanowane dla innych tras, ale kluczową sprawą jest linia kolejowa nr 203, łącząca Gorzów Wielkopolski, Kostrzyn i Poznań. Wicemarszałek podkreślił, że to kolejny priorytet i chciałby jak najszybciej wprowadzić usprawnienia na tej linii. W tym celu województwo poprosiło Koleje Wielkopolskie oraz Dolnośląskie o przygotowanie ofert współpracy, które powinny być wdrożone jak najszybciej.

Planem województwa lubuskiego jest utworzenie własnej spółki transportowej, która połączy przewozy kolejowe i autobusowe. Sebastian Ciemnoczołowski podkreśla, że region posiada już ponad 20 pociągów – zarówno spalinowych, jak i elektrycznych, a wkrótce do floty dołączy dodatkowe sześć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Przewiduje się, że działalność spółki będzie oparta na trzech filarach: przewozach kolejowych, autobusowych oraz zapleczu technicznym. Wicemarszałek podkreśla, że nie wszystkie miejsca są dostępne dla pociągów, dlatego planuje również wykorzystanie autobusów. Zarówno autobusy, jak i pociągi będą miały jednolite, lubuskie barwy. Ważnym celem jest także utworzenie zaplecza serwisowego, które pozwoli na samodzielne utrzymanie taboru.

Planowane jest formalne powołanie spółki jeszcze w tym roku. Pełna operacyjność ma zostać osiągnięta w 2027 roku, kiedy to województwo przewiduje rozpoczęcie przetargu na nowego przewoźnika zgodnie z zasadami liberalizacji rynku po 2030 roku. Celem jest przejęcie przez nową spółkę wszystkich odcinków kolejowych w regionie. Do tego momentu samorząd zamierza współpracować z tymi operatorami, którzy zaoferują najlepsze warunki jakościowo-cenowe.

Linia kolejowa nr 203, łącząca Gorzów Wielkopolski z Krzyżem a dalej z Poznaniem, jest szczególnie istotna dla województwa. Wicemarszałek przyznaje, że pragnie, aby jak najszybciej wprowadzić poprawki w jakości połączeń na tej trasie – być może już w połowie bieżącego roku lub od grudnia. Kluczowe będą rozmowy z potencjalnymi operatorami.