Przełomowe zmiany na polskich drogach: szybki dojazd gór do morza i za granicę
W niedalekiej przyszłości, podróż z Świnoujścia do Czech stanie się znacznie bardziej komfortowa – w ciągu zaledwie czterech godzin będzie można przenieść się z wybrzeża Bałtyku prosto w serce Europy. Szczególne korzyści z tych planów odniosą mieszkańcy Gorzowa, którzy znajdują się praktycznie w środku trasy. Zarówno trasa nad morze, jak i do gór stanie się dla nich zdecydowanie bliżej.
Obecnie Główny Zarząd Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że na trasie między Świnoujściem a Troszynem oraz Bolkowem a Kamienną Górą jest w budowie prawie 50 km drogi ekspresowej S3. Otwarcie tych nowych odcinków dla ruchu drogowego planowane jest już na przyszły rok. Całość polskiego odcinka drogi S3 będzie miała długość 470 km.
Najnowszy korytarz komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy kraju połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie przez Gorzów i Legnicę z Czechami. Dzięki temu transport międzynarodowy będzie łatwiejszy, a tereny przygraniczne zyskają lepsze połączenie z centralną Polską poprzez sieć autostrad A2, A4 i A6 oraz drogi ekspresowe. Cała trasa z Świnoujścia do granicy czeskiej będzie możliwa do pokonania w 2024 roku w nie więcej niż 4 godziny. Po ukończeniu czeskiej autostrady D11 uzyskamy również dogodne połączenie z Pragą.
W przyszłym miesiącu GDDKiA uzyskała zgodę na uruchomienie całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Na chwilę obecną, ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka jest już dostępny dla kierowców. Pozostałe 3 kilometry między węzłem Lubawka a granicą zostaną otwarte po zakończeniu prac po stronie czeskiej, co według informacji z Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi w 2025 roku.
Droga ekspresowa S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra jest planowana jako dwujezdniowa trasa o długości około 16,1 km. Każda jezdnia składa się z dwóch pasów ruchu oraz pasa awaryjnego. W ramach budowy powstaną dwa dwupasmowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków).
Realizacji tych planów podjęło się konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau. Wartość kontraktu wynosi ponad 1,5 mld zł. Po otrzymaniu 21 sierpnia 2020 decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wykonawca rozpoczął prace. Na głównej trasie już ułożono 95% warstwy wiążącej i 62% warstwy ścieralnej SMA, a prace nad nimi są kontynuowane przy sprzyjających warunkach pogodowych.
Wykonawca zakończył realizację nawierzchni betonowej w obu tunelach. W tunelu TS26 prowadzi prace porządkowe oraz prace związane z montażem koszy gabionowych na portalu północnym i południowym. Drugi, krótszy tunel TS32, budowany metodą odkrywkową jest w trakcie zasypywania i odtwarzania ukształtowania terenu. Równolegle trwają zaawansowane roboty związane z wykonaniem systemów i urządzeń bezpieczeństwa w obu tunelach.