Przebudowa mostu kolejowego na Warcie w Gorzowie: Nowa kładka pieszo-rowerowa i lepsza dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością

Przebudowa mostu kolejowego na Warcie w Gorzowie: Nowa kładka pieszo-rowerowa i lepsza dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością

Planowane jest zniszczenie istniejącego obecnie mostu kolejowego przerzuconego przez rzekę Wartę w Gorzowie. To miejsce ma zostać zastąpione przez nowy most kolejowy, który będzie zawierał dodatkowo kładkę pieszo-rowerową. Przygotowane oszacowanie kosztów budowy kładki wynosi 13 milionów złotych. Projekt ten ma uwzględniać również ulepszenia dla osób o ograniczonej mobilności, jak i bezpośredni dostęp do peronów stacji kolejowej. Oczekuje się, że inwestycja ta zostanie zakończona w połowie 2027 roku.

We wrześniu Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, ogłosił plan budowy nowego mostu kolejowego na Warcie w Gorzowie, który będzie zawierał kładkę dla pieszych. Stalowa konstrukcja znajdująca się obecnie przy ulicy Fabrycznej ma zostać całkowicie rozebrana, a na jej miejscu powstanie nowa przeprawa. Wiceminister Malepszak miał nadzieję, że nowe przejście wraz z kładką dla pieszych zostanie oddane do użytku pod koniec 2026 roku. Niemniej jednak, wiadomo już, że nie uda się to zrealizować w tym terminie.

Jarosław Porwich, radny miejski, postanowił złożyć interpelację dotyczącą budowy mostu kolejowego na Warcie oraz kładki dla pieszych. Zwrócił uwagę na możliwość podświetlenia łuków mostu, co mogłoby wzbogacić panoramę Gorzowa i uczynić most jednym z symboli miasta. Porwich pytał również o porozumienia z PKP PLK i ministerstwem infrastruktury, jak też o wydatki, harmonogram realizacji i źródła finansowania inwestycji.

Kładka pieszo-rowerowa miała pierwotnie zostać zbudowana jako część projektu „Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” finansowanego przez program Kolej Plus. Plan ten został uwzględniony w dokumentacji projektowej w 2021 roku. Zmieniło się to jednak w 2023 roku, kiedy PKP PLK rozpoczęło prace nad przebudową mostów kolejowych na linii 367 Zbąszynek – Gorzów, aby zwiększyć parametry ruchu na tej linii.

Projektowany koszt budowy kładki wynosi około 13 milionów złotych, które mają zostać pokryte przez PKP PLK. Przewidywany termin ukończenia budowy kładki to połowa 2027 roku, co oznacza, że zostanie ona zbudowana wcześniej niż zakładano w ramach Programu Kolej Plus w 2029 roku – przyznaje Izabela Piotrowicz, wiceprezydent Gorzowa.