Gorzów Wielkopolski otrzymuje niemal 80 milionów złotych dofinansowania na inicjatywy związane z termomodernizacją i ekologicznym transportem
Gorzów Wielkopolski otrzymał bez mała 80 milionów złotych unijnego dofinansowania, przeznaczonego na realizację dwóch istotnych projektów. Jeden z nich dotyczy termomodernizacji 21 budynków z kategorii edukacyjnej i publicznej, na co przekazano blisko 50 milionów złotych. Drugi zakłada zakup dziesięciu autobusów o napędzie elektrycznym, gdzie wsparcie wyniosło 30 milionów złotych.
Marcin Jabłoński, marszałek województwa, wyraził radość z podpisania umowy, wierząc, że to nie ostatnie wsparcie dla Gorzowa od Unii Europejskiej. Zaznaczył, że ma ono wynieść ponad 350 euro na mieszkańca miasta i że jego efekty będą zauważalne dla lokalnej społeczności.
Prezydent Gorzowa, Jacek Wójcicki przyznał, że dzięki unijnym funduszom miasto może rozpocząć ogromny projekt termomodernizacji 21 obiektów użyteczności publicznej. Poseł Krystyna Sibińska dodała, że każda złotówka z dotacji cieszy, zwłaszcza jeżeli jest ona przeznaczona na proekologiczne projekty, które mają na celu poprawę jakości powietrza i zapewniają realne oszczędności energii.
Całkowita wartość projektu „Głęboka termomodernizacja budynków użyteczności publicznej” wynosi ponad 109 milionów złotych, a wkład unijny to blisko 50 milionów złotych, stanowiąc prawie połowę całkowitej dotacji.
Projekt ten jest pierwszym, który miasto będzie realizowało w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz pierwszym w województwie lubuskim znanym jako Projekt hybrydowy z dofinansowaniem unijnym. Jest to również pierwsza inicjatywa na tak dużą skalę, obejmująca aż 21 obiektów do głębokiej termomodernizacji.
Prace nad tym projektem rozpoczęły się dwa lata temu, przy wsparciu ministerstwa funduszy i polityki regionalnej. Przedsięwzięcie polega na przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych budynków o funkcjach edukacyjnych, opiekuńczych i administracyjnych znajdujących się na terenie Gorzowa. Selekcja budynków była oparta na audytach energetycznych, które wskazały budynek mający potencjał do oszczędności energii cieplnej na poziomie minimum 30 proc.
W ramach projektu, w zależności od budynku, planowane są m.in. ocieplenie przegród zewnętrznych budynków, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja instalacji c.o. oraz c.w.u, modernizację systemu wentylacji, wymianę instalacji elektrycznej, montaż instalacji fotowoltaicznej, wymianę urządzeń oświetleniowych na te oparte o źródła LED oraz wdrożenie systemu zarządzania energią.
Role inwestora zastępczego pełni spółka GIM, która w sierpniu ogłosiła postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy. Wybrane przedsiębiorstwo będzie odpowiedzialne za projektowanie, realizację prac termomodernizacyjnych oraz utrzymanie techniczne obiektów i zarządzanie energią w celu uzyskania gwarantowanych oszczędności.
Podpisanie umowy jest przewidywane na koniec roku 2025. Zakładany termin realizacji całego Projektu PPP to 17 lat, w tym trzy lata na okres inwestycyjny i 15-letni okres eksploatacji.
Kolejny projekt dotyczy zakupu dziesięciu nowych autobusów elektrycznych. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 43 miliony złotych, a wkład unijny to 30 milionów złotych.
Jest to kolejna inwestycja Gorzowa w zakup ekologicznego taboru. Miasto już wcześniej nabyło osiem autobusów elektrycznych z dofinansowaniem z POIiŚ, a teraz planuje zakup dziesięciu kolejnych w ramach programu regionalnego FEWL. W planach jest także zakup siedmiu dodatkowych pojazdów w ramach KPO. W sumie miasto będzie obsługiwać 25 ekologicznych autobusów.
Autobusy będą całkowicie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i będą posiadały co najmniej 70 miejsc oraz niskopodłogowe zawieszenie. Autobusy będą wyposażone w system ładowania na terenie zajezdni MZK w Gorzowie oraz umożliwiają ładowanie pantografowe.
Zakup i dostawa autobusów są planowane na lata 2025 – 2026. Beneficjentem projektu jest miasto Gorzów, które udostępni pojazdy MZK – organizatorowi transportu miejskiego.
Wprowadzenie nowych autobusów elektrycznych do obsługi linii autobusowych przyczyni się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez obniżenie zużycia paliw w transporcie oraz ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
W ramach wszystkich projektów związanych z zakupem autobusów elektrycznych planowane jest również utworzenie stacji ładowania na terenie MZK.
Wszystkie projekty są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, tryb konkursowy, poza ZIT.