Lotnisko Zielona Góra-Babimost: Sukcesy i Trudności na Horyzoncie
Z informacji przekazanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego wynika, że 2024 rok okazał się wyjątkowo korzystny dla lotniska Zielona Góra-Babimost. Odnotowano tam wzrost liczby pasażerów o blisko 54%, obsługując w sumie 82 887 osób. Rekordowy rok w historii tego lotniska, jednak nie ujawniono jak lotnisko to porównuje się z innymi portami w Polsce oraz jakie fundusze publiczne zostały przeznaczone na zachęcenie pasażerów do korzystania z tej infrastruktury.
W tym samym roku, władze województwa lubuskiego podjęły kroki mające na celu nawiązanie nowych połączeń z lotniska położonego w Nowym Kramsku. W listopadzie ogłoszono dwa przetargi, z których jeden dotyczył połączenia między Zieloną Górą a Warszawą. Koszt tego planu to 14,3 miliona złotych, co daje średni koszt jednego lotu na poziomie 22 843 złotych i około 300 złotych dopłaty za jedno miejsce.
Dla drugiego połączenia, planowanego pomiędzy Nowym Kramskiem a Londynem, władze zarezerwowały 10,5 miliona złotych na 100 rotacji, czyli 200 lotów. Zakładano, że ten szlak będzie obsługiwany od 30 marca 2025 do 29 marca 2026 roku. Za każdy z tych lotów przewidziano dopłatę wynoszącą prawie 53 tysiące złotych. Niestety, jak informuje branżowy portal „Rynek Lotniczy”, planowane połączenie Zielona Góra-Londyn nie zostanie uruchomione, ponieważ nie udało się znaleźć żadnego przewoźnika gotowego do obsługi tego szlaku, mimo obiecanych subwencji.
Portal „Rynek Lotniczy” zauważa również, że tak zwana „promocja regionu” kosztowała podatników z województwa lubuskiego prawie 50 milionów złotych w ciągu ostatnich kilku lat.