Gorzowski Zakład Komunikacji szuka funduszy na inwestycję w nowe tramwaje
Rozważając możliwości finansowania zakupu dziesięciu nowych tramwajów, które mogą zacząć kursować po gorzowskich torach w 2027 roku, Gorzowski Miejski Zakład Komunikacji (MZK) znajduje się w trudnej sytuacji. Przewożące pasażerów od dziesięciu lat, przestarzałe pojazdy zwane „Helmutami” planowane są do wyłączenia z eksploatacji.
Tramwaje „Helmuty”, pomimo ich wieloletniej służby i przewiezienia setek tysięcy pasażerów, mają swoje wady. Wiele z nich jest jednokierunkowych i nieprzystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, w upalne dni podróżowanie nimi bywa niekomfortowe, co przypomina bycie w saunie. Ten problem został już wcześniej poruszony w artykule zatytułowanym: „Stare tramwaje bez klimatyzacji: mieszkańcy skarżą się na upał w Helmutach”.
Na horyzoncie pojawia się nadzieja na zmianę – istnieje możliwość, że za trzy lata Helmuty będą wykorzystywane tylko jako pojazdy historyczne podczas specjalnych imprez. Jak wcześniej donosiliśmy, Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie planuje zakup 10 nowoczesnych tramwajów marki Pesa Twist, które będą dopełnieniem obecnej floty.
Zakład złożył wniosek o dofinansowanie zakupu nowych tramwajów na kwotę 100 milionów złotych. Szacuje się, że koszt nowych pojazdów wyniesie około 144 milionów złotych. Po uwzględnieniu odpisów podatkowych, gorzowski MZK będzie musiał dopłacić około 17 milionów złotych do zakupu nowych tramwajów.
Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji, Roman Maksymiak, w rozmowie przyznał, że spółka będzie musiała poszukać dodatkowych źródeł finansowania. Rozważane są różne opcje, takie jak emisja obligacji czy kredyt. Wniosek o dofinansowanie został złożony przez spółkę 28 czerwca 2024 roku. Możliwe, że umowa zostanie podpisana jeszcze w tym roku, a następnie rozpocznie się procedura przetargowa, która potrwa kilka miesięcy. Dostawa tramwajów może zająć od dwóch do dwóch i pół roku, co oznacza, że nowe pojazdy mogą przybyć do Gorzowa nie wcześniej niż w 2027 roku.
Chociaż MZK Gorzów nie może specyfikować konkretnej marki czy modelu pojazdu, idealnym rozwiązaniem dla przewoźnika byłoby, gdyby nowe tramwaje zostały wyprodukowane przez tę samą firmę. Ułatwiłoby to między innymi serwisowanie pojazdów. Na podstawie przetargów w innych miastach można zauważyć, że jest wiele firm chętnych do produkcji tramwajów. Oprócz Pesy, do produkcji mogą przystąpić takie firmy jak: Stadler Polska, Modertrans, a także turecka firma Bozankaya Otomotiv Makina İmalat İthalat Ve İhracat.