Oszustwo bankowe w Gorzowie Wielkopolskim: Senior stracił 384 tys. złotych
Mieszkaniec Kostrzyna w wieku 67 lat padł ofiarą wyrafinowanego oszustwa bankowego, które pozbawiło go 384 tysięcy złotych. Schemat działania przestępców polegał na podszyciu się pod pracownika banku i wymyślonej historii o zagrożeniu utraty zgromadzonych funduszy. Oszust, który działał drogą telefoniczną, zdobył zaufanie seniora, co doprowadziło do bezprawnej kradzieży. Sprawa jest obecnie prowadzona przez funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wielkopolskim.
W poniedziałek, 18 grudnia, zaniepokojony kostrzynianin zgłosił do policji fakt padnięcia ofiarą manipulacji. Jak wynikało z jego relacji, cała sytuacja miała miejsce trzy dni wcześniej – 15 grudnia. Osoba podająca się za pracownika banku poinformowała go o niebezpieczeństwie wykradzenia pieniędzy z jego konta bankowego poprzez nieautoryzowane wypłaty. Podczas trwającej rozmowy rzekomy pracownik banku podał kilka numerów kont technicznych, na które senior przelał natychmiastowo swoje oszczędności. Nieświadom ofiary, przelał również pieniądze z pozostałych kont. Przestępstwo ujawniło się dopiero po pewnym czasie, kiedy bank zablokował kolejną transakcję.
Oszustwa tego typu często wykorzystują fakt, że ludzie, zwłaszcza w stanie silnego stresu lub presji, mogą podejmować nierozważne decyzje. Oszuści są biegli w manipulacji i potrafią skutecznie wydobyć potrzebne im informacje. Dlatego zawsze należy zachować ostrożność podczas kontaktów z nieznajomymi i dobrze jest skontaktować się ze swoim bankiem celem sprawdzenia tożsamości rozmówcy. Oszuści chętnie korzystają z naiwności i dobroci swoich ofiar, grając na ich emocjach. Tego typu manipulacje mogą wpływać na nasze emocje, które nie są dobrym doradcą, szczególnie w sytuacjach wymagających szybkości i zdecydowania. Dlatego apelujemy o ostrożność przy podejmowaniu decyzji finansowych.
Przykład kostrzynianina pokazuje, jak niebezpieczne mogą być działania oszustów. Wykorzystując różne metody, dążą do bezprawnego wzbogacenia się kosztem innych. To, czy osiągną swój cel, zależy przede wszystkim od naszej świadomości. Jeśli otrzymasz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, pamiętaj o kilku zasadach.
Nigdy nie podejmuj decyzji pod wpływem emocji. Rozłącz się, poczekaj chwilę i skontaktuj się samodzielnie ze swoim bankiem celem weryfikacji informacji. Nie udostępniaj żadnych danych osobowych, danych z karty płatniczej, loginu ani hasła. Pamiętaj, że oszuści często używają techniki spoofingu telefonicznego, która polega na podszywaniu się pod inny numer telefonu. Nawet jeśli numer wydaje się być prawdziwy, nigdy nie możemy być pewni, kto jest po drugiej stronie linii. Jeśli nie jesteś pewien tożsamości rozmówcy, nigdy nie podawaj kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych. Zawsze zaprzestań instalowania jakichkolwiek aplikacji na polecenie konsultanta – mogą one służyć do kradzieży twoich danych lub pieniędzy.